Thursday, June 19, 2008

Cerite dari seorang Brother



Bismillah

dulu aku ade nak cakap pasal bayi, mengandung.. Ok kite mulai!

2-3 hari lepas, sambil-sambil mengupdate dan menyiapkan layout satu web news alternatif, brother ni cerite laa.. bramm bramm bramm* . tetiba sampai satu topik, pasal anak dia, brother ni kawin lambat. umur 36 baru die kawin.. itu pon setelah tension melihat kawan2 lain sudah ada anak pinak cukup untuk satu team futsal atau team bola baling (sekolah rendah).

bramm bramm bramm* dia kate anak ni,, semuanya adalah hasil ajaran awal waktu dia bayi, termasuklah time anak tu dalam alam janin.

"yeke?" aku bebetul kagum, walaupun aku tau benda tu dah lame ( al hasil pembacaan majalah Anis yang aku langgan selama beberapa tahun, dek gatal nak mempersiapkan diri untuk jadi suami, puihhhhhhhhhh!)

"betul.." dia kate, isteri die lahir kat PUSRAWI - pusat rawatan islam, banyak kat malaysia ni,.KL? bersepah2. so.tambah die lagi. doktor yang jage isteri die..sangat2 concern kat bayi kandungan tu. die suruh cakap kat baby tu " sayang.. duduk diam2 ye.. ibu nak tidur.." , "sayang..betulkan badan ye..nanti senang nak keluar"

aku kagum!

sambung brother ni lagi, sepanjang tempoh mengandung itu, dia ngan isteri dia..langsung tak bergaduh, jaga amal, jaga ibadah, dan brother ni dulu tidak tight sangat laa amal dia (macam aku)

TUP TUP!
skang baby tu dah 2 tahun.. dan.. bile ibu dan ayahnye bergaduh.. anak dia akan cakap, " ayah marah ibu ke? ayah yang laa.yang laa(sembahyang laa.sembahyang laa) -sambil anaknye pegang sejadah..

dan.. anak itu skang bile dengar azan, sangat-sangat takut,, " kite takut.. kalau tak sembahyang..masuk neraka"

Anda rasa kagum?

namanya nur alshaurah aina , cahaya mata yang menawan :)





* bunyi percakapan yang aku tak fokus..lantas otak aku digest sebagai bramm bramm bramm

sedikit doa
"Wahai Tuhan, Jadikan daripada isteri (isteri-isteri) dan anak-anak (zuriat) kami, sesejuk mata memandang dan pemimpin (imam) yang bertaqwa"