Thursday, July 24, 2008

Cinta Agung, Cinta Teratas


bismillah

tajuk posting ni,same macam title blog aku dulu, (lutfiabi.blogspot.com, dialoguntuktuhan.blogspot.com) khakahahaak.biarlah.

hari ni.sehari selepas kantoi url blog ni kepada seorang "daie / murobbi" yang pernah berceramah bersama Tuan guru dan 15,000 pendengar. ada request dari beliau. nak huraikan Nur Muhammad. Usul dan kejadian. jawapannya: ilmu gua tak sampai situ, lagi.

gambar di atas adalah result utk keyword "doa,muslim" tapi page result no 3-4 camtu. so jom bercakap-cakap pasal persandaran cinta.

Rabiatul Adawwiyyah ( aku tak mahu bercakap pasal lagu inteam )
pelopor kepada idea " Tuhan sepatutnya dicintai" . Rasa-rasa cinta harus di gembur-gemburkan dalam hati. Agar Tuhan sentiasa dicintai. Kasih sayang Tuhan itu dirasa setiap waktu. dan Ibadah kita ini atas dasar cinta dan kasih dan redha, bukannya atas dasar pahala, syurga, neraka, dosa.

dan rasa-rasa bercinta ini hanya selayaknya di sandarkan kepada Allah Subhanahuwataala. Karena Tuhan (yakni Tuhanku dan Tuhanmu jua) tidak pernah dan tidak mungkin gagal untuk menyintai kita.

dan perasaan cinta ini haruslah dalam keadaan asyik.

1. " Aduh, asyiknya aku bercinta dengan Tuhanku "

2 ." Lazatnya rasa hatiku ketika beribadah "

3. " Oh, kalau aku langgar double-line ni, maka aku langgar arahan pemerintah, maka boleh buat Tuhan murka, kalau Tuhan murka, maka hilang redha, sedangkan redha itu penentu aku di akhirat " (taatlah engkau kepada Allah, dan taat kepada Rasul, dan pemimpin di kalangan kamu ) ini bukan pasal politik, tapi dari rasa-rasa di hati.

skenario 1.
hati itu terasa indah, asyik dan sangat mabuk dengan Tuhan. sangat dalam rasa cinta dan rindu kepada Tuhannya.

skenario 2.
bila hatinya terasa di cintai ( mana mungkin Tuhan tidak cinta kepada makhluk ) maka ibadahnya sudah ada roh. zikir-zikirnya sudah ada roh, solatnya sudah ada roh, doanya penuh pengharapan dan tangisan ( macam gambar diatas ) rintihannya di tengah malam sangat memberi kesan kepada peribadi. dialognya kepada Tuhan/Robb/Ilah sangat terkesan. monolog di hatinya sangat dalam.

skenario 3.
bila hati sudah mabuk.bila ibadahnya sudah ada roh ( solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar, benar?) maka, peribadinya sudah sangat-sangat teguh, syariatnya kemas, akhlaknya indah. ini barulah deep change ( sebab aku kerja kat company training, istilah macam ni selalu guna )


Sekian.

sedikit doa
" Wahai Tuhan, aku bangga berTuhankan Engkau, moga aku rasa cukup denganMu, moga aku tidak menyembah selainMu "